Allan Ekelund

Allan Ekelund (1918-2009) var en legendarisk svensk produktionsledare som bidrog till många av den svenska filmens största klassiker. Genom åren hade han även flera andra roller i filmindustrin samt på olika teatrar. I Att vara vid filmen delar han generöst och underhållande med sig av minnen, historier och erfarenheter från ett ovanligt rikt liv.

Under sina närmare trettio år i filmbranschen, och därutöver många år vid teatern, arbetade Ekelund med många av det gångna seklets storheter, alltifrån Bertolt Brecht till Ingmar Bergman. Trots det är han något av en så kallad doldis, och det passade honom bra. Han var en person som inte ville framhäva sig själv, men som ändå från 1940- till 80-talet hade ett stort engagemang och inflytande i svensk film, TV och teater.

Allan Ekelund föddes i Örebro men växte upp och gick i skola på Lidingö i Stockholm. Parallellt med tidiga arbeten som cykelbud och kontorist sökte han sig till teatern och skådespelarutbildningar som i sin tur ledde till turnéer i folkparkerna, men även samarbete med Bertolt Brecht under dennes exilår i Sverige.

Genom vännerna från teatern fick Ekelund in en fot vid Svensk Filmindustri och blev närmast över en natt regiassistent åt Gustaf Molander. Ganska snart framgick det att han hade goda förutsättningar för att arbeta med planering och arbetsledning så han fortsatte att avancera i graderna och blev produktionsledare åt alla de främsta filmskaparna i landet. Bland dessa fanns Ingmar Bergman, som han var årsbarn med och som öppet kom att hylla Ekelunds organisatoriska förmågor.

Tillsammans arbetade Ekelund och Bergman på 18 filmproduktioner, bland annat klassikerna Sommaren med MonikaDet sjunde insegletSmultronstället och Tystnaden. Det var också Ekelund som förde Bergman till Fårö, och det var han som satte Fogelströms bok Sommaren med Monika i händerna på regissören.

Förutom ett par år på Terrafilm, var Ekelund kvar hos Svensk Filmindustri i drygt två decennier, och verkade sedermera som produktionschef för Filmstaden. Sammanlagt arbetade han med närmare hundra filmer för många olika regissörer.

På 1960-talet blev han chef för det nya tv-produktionsbolaget NordArt, som bland annat producerade ikoniska barn- och ungdomsserier som KullamannenVi på Saltkråkan och Pippi Långstrump.

I 50-årsåldern kom Ekelund tillbaka till teaterns värld, då han blev Riksteaterns administrative chef och vice vd. När Riksteatern behövde nya lokaler, föreslog han Filmstaden, som inte längre användes av SF, och därmed slöts cirkeln när han återigen fick arbeta i de gamla filmateljéerna i Råsunda. Där blev han kvar i tio år till pensionen.

På ålderns höst började han skriva ner sina memoarer och resultatet blev Att vara vid filmen, som hans barn Christer och Lotta hjälpt till att föra i hamn efter Ekelunds bortgång. Liksom hans liv är boken ett ovärderligt stycke svensk film- och kulturhistoria.

Länkar

» Internet Movie Database
» Svensk Filmdatabas

Lästips

Ingmar Bergman, Artiklar, essäer, föredrag

Böcker på Atrium Förlag